Zero waste – pokret za bolju budućnost Zemlje
Uzmi, proizvedi, baci. Bilo da se radi o hrani, odjeći, obući, kozmetici, kućanskim potrepštinama ili elektroničkim uređajima, na dnevnoj bazi gomilamo otpad koji guši naš planet.
Tako prosječan stanovnik Republike Hrvatske godišnje proizvede oko 418 kg otpada, a mali se postotak tog otpada reciklira ili kompostira – svega jedna četvrtina. Ipak, u posljednje je vrijeme diljem svijeta, pa tako i u Zagrebu, sve popularniji pokret čija je misija promjena takvog načina razmišljanja. Pokret koji uspostavlja novi životni stil.
Zero waste nema striktno zapisana pravila po kojima djeluje, već ima ciljeve koji predstavljaju temelje bolje budućnosti. Glavni cilj? Maksimalno smanjenje otpada. Kako postići taj cilj? Maksimalno iskorištavanje proizvoda, recikliranje, kompostiranje, kupnja rabljenih artikala… Ma, možda najbolje da ga objasnimo kroz primjere iz prakse.
Blogerica i veganska kuharica Nataša Rajčević (blog Burbon i borovnica) koristi platnene vrećice, kupuje u rinfuzi i to planski, ponovno upotrebljava ostatke povrća od kuhanja te izbjegava nepotrebnu kupovinu odjeće. Time dokazuje kako svaki pojedinac može dati svoj doprinos u reduciranju otpada.
Tu su i primjeri iz modne industrije, koja je inače poznata kao jedan od vodećih zagađivača okoliša. Anamarija Brkić (A'MARIE) i Zoran Aragović (BiteMyStyle) estetiku svojih dizajnerskih kolekcija nadopunjuju i održivošću. Redizajniranje ostataka odjeće, održivi materijali, lokalne manufakture i minimalna količina otpada kod šivanja – ovi principi dokazuju da i modna industrija želi i može biti održiva.
No, i poslovanja mogu primjenjivati zero waste metode u svom radu, a kad smo krenuli s modom, dodajmo i jednu održivu modnu trgovinu: Ulični ormar. Ovaj vintage i second-hand brend postao je poznat u Zagrebu te diljem Hrvatske. Uspješnim poslovanjem dokazuje kako održivi principi poput kupovanja rabljene odjeće mogu rezultirati visokom razinom modnih kombinacija, a niskim troškovima kupovine.
Tu je i Špeceraj, trgovina koja u svom asortimanu ima sve od svježeg voća i povrća do sredstava za čišćenje, a izbjegava stvaranje otpada u svim segmentima svog poslovanja. Bogata proizvodima lokalnih OPG-ova te drugih proizvođača, s namirnicama u rinfuzi i višekratnim ambalažama, ova trgovina mijenja način razmišljanja i kupaca i dobavljača.
Tu je i Filteraj, kafić u Vlaškoj kojem je održivost na prvom, a kava na drugom mjestu. Kako kafić može biti zero waste? Kompostabilna to-go ambalaža, selektiranje otpada te odbacivanje papirnatih ručnika dobar su početak. A onda je tu i proizvodnja vlastitog biljnog mlijeka, kupovanje namirnica u rinfuzi, te bio kruta sredstva za čišćenje.
A da i veći ugostiteljski objekti mogu raditi na zero-waste princip dokazuje hotel Esplanade. Pazeći na potrošnju hrane kod gostiju, primjenjujući posebnu organizaciju kod pripreme hrane te podržavajući lokalne proizvođače, ovaj hotel bogate tradicije u suradnji s WWF (World Wildlife Fond) aktivno radi na održivom načinu poslovanja i smanjenju otpadaka od hrane.
Od pojedinaca do poslovanja, svi možemo raditi na smanjenju otpada kojeg stvaramo. Zero waste pokret se širi, što možemo vidjeti i u Zagrebu, a svatko tko usvoji njegove principe može biti siguran da je premostio još jednu prepreku na putu do bolje, sigurnije budućnosti našeg planeta.
Objavljeno: 08.08.2022