116 godina zagrebačkog tramvaja

Početkom rujna u Zagrebačkom električnom tramvaju obilježeno je 116 godina od uvođenja gradskog linijskog prometa tramvajem, kojim su se Zagrepčani prvi put provezli daleke 1891. godine, kada su tramvajska kola po tračnicama vukli konji.

Organizacijom događanja i za najmlađe, Zagrebački električni tramvaj obilježio je 116 godina linijskog gradskog prijevoza. Tramvajski promet u Zagrebu uveden je 1891. godine i na dan njegova otvaranja okupilo se mnoštvo ljudi. Iako tom prigodom nije bio organiziran svečani ceremonijal, nakon puštanja u promet tramvajem toga se dana besplatno provezlo 20.000 ljudi, a Zagreb je tada brojao tek 42.000 stanovnika. Promet se odvijao prugom u duljini osam kilometara, tramvajska kola vukli su konji brzinom od 7,5 km/sat i putnicima je na raspolaganju bilo deset zatvorenih i šest otvorenih kola.

Konjski tramvaj u Zagrebu se dugo zadržao, tako da je električni tramvaj uveden tek 1910. godine, ali su još godinu dana tramvaj vukli i konji, sve dok pruga nije u cijelosti elektrificirana. Te godine proširena je tramvajska mreža, a promet se odvijao s ukupno 28 motornih kola i 14 prikolica. Godine 1920. s dolaskom inženjera Dragutina Mandla započinje veliki uspon Zagrebačkog električnog tramvaja. Po njegovim nacrtima započela je izgradnja prvih domaćih tramvajskih kola, kojima se putnici prevoze od 1922. godine. Osim putničkih kola, u ZET-u su po vlastitim nacrtima između 1923. i 1926. godine izgradili i dvoja motorna kola za polijevanje ulica, a početkom navedenog razdoblja u tvornici Ganz izvedena je i pregradnja zastarjelih motornih kola. Te su godine dotad žuti tramvaji prebojeni plavom bojom, koja je ujedno i boja Zagreba.
Objavljeno: 01.10.2007