Hrvatski Apoksiomen ponovo u Zagrebu

U Zagreb je početkom veljače ponovo došao svjetski slavan Apoksiomen, odnosno jedan od tek nekoliko u svijetu sačuvanih brončanih kipova helenističke kulture, a moći će se razgledati u Muzeju Mimara.

Nakon lutanja po raznim gradovima hrvatski Apoksiomen ponovo je stigao u Zagreb gdje ga posjetitelji mogu razgledati u Muzeju Mimara. Nastavak je to uspješnog izlaganja vrlo vrijednog brončanog kipa mladog atleta iz antičke Grčke. Zagrebačka ga je publika mogla razgledati nekoliko puta, u Domu hrvatskih likovnih umjetnika, u Arheološkom muzeju i Galeriji Klovićevi dvori i sklopu izložbe »Antički Grci na tlu Hrvatske«. Na radost mnogih bio je i na turneji po drugim gradovima. Dosad je bio izložen u Firenci, Osijeku, Rijeci, Splitu, Zadru i Ljubljani, a prije nego što mu se osigura trajni smještaj u budućem Muzeju Apoksiomena u Malom Lošinju, ljubitelji umjetnosti mogu ga još jednom vidjeti u Zagrebu.

Čemu tolika pompa i zašto baš muzej u Malom Lošinju? Mnogi to već zasigurno znaju, no podsjetimo da je riječ o pravom remek-djelu antičke umjetnosti. Izvađen je iz mora 1999. godine, gdje ga je na pješčanom dnu nedaleko od otočića Vele Orjule 1996. uočio jedan belgijski turist koji je ronio u akvatoriju otoka Lošinja. Pretpostavlja se da je kip prevožen na rimskom brodu koji je zahvatila jaka bura i razbila ga na rtu otoka Vele Orjule. No tragovi broda nisu nađeni pa će prava istina o tome zašto je i kako kip završio na dnu mora zauvijek ostati tajna.

Ali sigurno je da je nalaz uvelike obogatio hrvatsku i svjetsku kulturnu baštinu. Kip predstavlja atleta koji nakon natjecanja strugaljkom skida sloj prašine i ulja kojim je bilo namazano njegovo tijelo. Apoksiomen, “strugač”, naziv je pod kojim su bile poznate skulpture na taj motiv, a kod nas je postalo vlastitim imenom za dragocjen lošinjski nalaz. Lošinjski kip zapravo predstavlja varijantu toga motiva, koji je izvrsno prikazao slavni grčki kipar Lizip oko polovice IV. stoljeća prije Krista. U svijetu danas postoji nekoliko kipova u bronci ili mramoru s istim ili sličnim prikazom, a nastali su u radionicama Lizipovih nasljednika ili mnogo kasnije, kad bogati rimski građani za svoje vile naručuju kopije toga lika. Još nije utvrđeno autorstvo hrvatskog Apoksiomena kao ni vrijeme njegovog lijevanja, iako većina stručnjaka smatra da je to učinjeno u II. ili I. st. prije Krista na tlu Grčke. U svijetu je nađeno tek nekoliko velikih grčkih brončanih kipova – jedan je pronađen u XIX. stoljeću u Efezu i danas se nalazi u Kunsthistorisches Museumu u Beču, dok se u Texasu čuva samo glava bez tijela. Sačuvano je još nekoliko replika Apoksiomena no one su izrađene od drugih materijala.

Kip je obnovljen u Hrvatskom restauratorskom zavodu u suradnji sa stručnjacima iz Italije, a projekt je 2007. godine dobio Nagradu za kulturnu baštinu Europske unije i Europe Nostre u kategoriji “Restauriranje umjetnina”.

Posjetitelji Muzeja Mimara upoznat će i priču o Apoksiomenovom pronalasku, konzervaciji i restauratorskim postupcima, što je prikazano na popratnim panoima i videozapisima.

Apoksiomen ujesen putuje u Pariz u sklopu Festivala Hrvatske u Francuskoj koji će po raznim francuskim gradovima trajati nekoliko mjeseci. Bit će izložen u Louvreu u rotondi kod samog ulaza u postavu dijela antike slavnog pariškog muzeja, pa se očekuje da će ga tijekom tri mjeseca vidjeti nekoliko milijuna posjetitelja.

 

Objavljeno: 01.03.2012