Izvan okvira: Umjetnost izašla iz muzejskog prostora
Projekt Izvan okvira umjetnost izvodi iz muzejskog prostora te je približava prolaznicima, obogaćujući istodobno ljude i grad, ali i stvarajući nove i atraktivne oblike umjetničkog izražavanja koji inspiriraju i vraćaju optimizam.
Turistička zajednica grada Zagreba u suradnji s udrugom Nas dve do 27. studenoga realizira inovativni projekt kojim umjetnost izlazi iz muzejskih prostora i kreće ususret publici. Projekt povezuje tri odabrana gradska muzeja – Umjetnički paviljon, Muzej za umjetnost i obrt te Klovićeve dvore. Na taj način umjetnici progovaraju o sadašnjem trenutku, ali i nastavljaju održavati suživot posjetitelja i muzeja narušenog u ovo vrijeme pandemije i istodobnog jakog potresa koji je Zagreb pogodio 22. ožujka ove godine.
Sva su ta događanja utjecala na sadržaj muzejskih eksponata. Naime, odabrani umjetnici izabiru reprezentativne i prepoznatljive motive iz muzeja koji ih inspiriraju za stvaranje originalnog sadržaja izvan muzejskog prostora. Način je to da pročelja muzeja i prostori koji ih okružuju dobiju novu funkciju i postanu galerijski zid za predstavljanje umjetničkih radova te tako mijenjaju sliku grada, ali i daju priliku njegovim umjetnicima.
Muzej za umjetnost i obrt i Škola primijenjene umjetnosti i dizajna prostor su instalacije Hommage Bolléu kojoj je autorica umjetnica Ida Blažičko. Riječ je o intervenciji na pročelju historicističke palače građene od 1887. do 1891. godine u duhu njemačke neorenesanse. Intervencija je posvećena arhitektu Hermanu Bolléu, poznatom kao obnovitelju i graditelju Zagreba poslije razornog potresa 1880. godine. Instalacija je inspirirana biomorfnim motivima koji se susreću u unutrašnjosti Muzeja za umjetnost i obrt i tadašnje Obrtne škole, današnja Škole primijenjene umjetnosti i dizajna.
Novi krajolik naziv je skulpture od metala koja raste kroz mjesec i polako prekriva stepenice na ulazu privremeno zatvorenog Umjetničkog paviljona, a autorsko je djelo umjetnica Maše Barišić i Jelene Malenice. Taj podsjetnik na elementarnu nepogodu pretvara se u vrt obrastao biljem, metalnim bršljanom, i tako postaje simbol života i umjetnosti koji i dalje – baš kao i zimzeleni bršljan – žive i rastu, čak i u naizgled nemogućim uvjetima. Maša Barišić autorica je još jednog projekta na istoj lokaciji – Privremeno zatvoreno, a naziv opisuje stanje dijela zagrebačkih muzeja i galerija, među njima i Umjetničkog paviljona koji trenutačno ne prima posjetitelje. No, i sama njegova zgrada intervencijom umjetnice postaje umjetničko djelo. Svjetlost koja izbija iznutra i pulsira u ritmu srca jezikom umjetnice govori kako i muzeji i građevine imaju svoj identitet i dušu te da, iako privremeno zatvoren, Umjetnički paviljon živi.
Galerija Klovićevi dvori i Galerija Gradec su zahvaljujući autorskom djelu Borisa Barea i Ive Gašparić mjesto umjetničkog projekta pod nazivom Vani. Naime, uokvirene velike slike čiji su motivi inspirirani građom Galerije Klovićevi dvori izlaze iz galerijskog prostora i postavljeni su na zapušteno pročelje Galerije Gradec koja tako postaje zid za izlaganje umjetničkih djela. Predimenzionirane skulpture predstavljaju publiku kao dio izložbe, u koju se uklapaju i slučajni ili namjerni prolaznici te tako „uvučeni“ postaju sastavni element umjetničkog rada.
Objavljeno: 04.11.2020